Fusion gitarist Richard Hallebeek

Share Button

De Master-galerij van GSNL is een erepodium voor toonaangevende Nederlandse gitaristen dat jaarlijks rouleert. Gitaarmasters beheersen hun instrument en de muziekstijl die zij vertegenwoordigen op een hoog niveau. Zij hebben hun sporen als artiest in de muziekscene ruimschoots verdiend en vormen een inspiratiebron voor anderen…


Richard Hallebeek

Gitaarschool Nederland - Richard HallebeekOm waardering van collega’s hoeft hij niet verlegen te zitten; Richard Hallebeek speelde al samen met Dweezil Zappa, Allan Holdsworth en Greg Howe. Shawn Lane en Brett Garsed speelden met hém samen op zijn CD ‘Richard Hallebeek Project’ (1).

Deze maand valt de keuze op een Gitaar Master in het genre Jazzrock. Dit wordt ook wel Fusion genoemd, maar hoewel die termen in het begin van de jaren zeventig synoniem waren wordt de term ‘Fusion’ laatste jaren steeds vaker gebruikt voor een toegankelijker stijl die soms zo geruststellend wordt dat je het bijna in een gammele lift zou kunnen gebruiken om iemand met uitgesproken liftvrees volledig te laten ontspannen. Dát is nou een genre waar Richard Hallebeek zich beslist niet mee wil associëren, de term ‘Jazzrock’ past nu veel beter.
Al tijdens zijn Conservatorium studie wilde hij bijvoorbeeld ook al afwijken van het vereffende pad van de traditionelere Jazz. Hij verdiepte zich namelijk naast de algemene Jazz-stijlen ook in het modernere werk zoals dat van Scott Henderson (met wie hij later studeerde aan het GIT in Los Angeles) en ook in speelstijl van gitaristen buiten de Jazz zoals onder andere Eddie van Halen.

Gitaarschool Nederland - Richard HallebeekToen hij 10 jaar oud was toonde hij een meer dan gemiddelde interesse in de gitaren en muziek die hij zag en hoorde bij het televisieprogramma ‘Toppop’. Hij herinnert zich nog Iggy Pop en bijvoorbeeld The Talking Heads als artiesten die op dat moment grote indruk op hem maakten. Het was duidelijk dat zijn ouders hier zich niet aan konden onttrekken en ze namen het wijze besluit om hem naar gitaarles te laten gaan. Hij kwam aanvankelijk terecht bij een leraar die hem de liedjes van The Beatles binnenste buiten leerde kennen en na drie jaar stapte hij over naar een pure Jazzgitarist waar hij meteen alle ins en outs en Standards van de Jazz behandeld kreeg. Door deze goede voorbereiding kon hij al op zijn 17de aan het conservatorium in de richting Jazz beginnen.

Gitaarschool Nederland - Richard HallebeekAls hij er zo op terugkijkt, is hij bijzonder blij dat hij zijn basis meteen goed geleerd heeft. In de praktijk zijn er genoeg muzikanten die als ze eenmaal intensiever naar hun techniek en kennis gaan kijken merken dat ze die moeten veranderen om zich verder te kunnen ontwikkelen; je kunt het maar beter meteen goed doen dan dat je dingen moet afleren en slechte gewoontes kunnen behoorlijk hardnekkig zijn. Dit onderschrijft zijn positieve houding ten opzichte van Gitaarschool Nederland die een gids is naar goed gitaaronderwijs waarmee je de nodige frustratie op de lange termijn kunt voorkomen. Met deze ‘gids’ kun je ook nog een stap verder zetten door een goede leraar te vinden waarmee je een extra klik hebt. Zo’n klik is nog een toegevoegde inspiratiebron naast het pure plezier van het musiceren.

Gitaarschool Nederland - Richard HallebeekRichard Hallebeek adviseert naast goede lessen ook aan om veel samen te spelen. De creativiteit wordt daardoor gestimuleerd. Hij raadt ook aan om zo veel mogelijk op te treden. Muziek is een vorm van communicatie die vooral heel intuïtief plaatsvindt, voor hem is de vorm van contact wat je hiermee krijgt daardoor op een hoger niveau.

Vorige maand heeft hij een instructie DVD voor het Amerikaanse TrueFire opgenomen, genaamd ‘Scale Creativity’ waar hij niet zo zeer de toonladders zelf behandelt, maar meer wat je er mee kan doen. Hieruit blijkt weer dat hij de mogelijkheden van de gitaar behoorlijk heeft uitgeplozen. Of hij weer opnieuw voor de gitaar zou kiezen? Soms schijnt de gitaar in vergelijking met bijvoorbeeld een synthesizer wat beperkingen te hebben, maar de gitaar is intiemer, je kan het een naam geven en als je er in duikt ontdek je toch steeds nieuwe dingen; er blijken oneindig veel mogelijkheden te zijn met die paar snaren en frets.

 

door: Rob KietselaarRobKietselaer

 

 

…meer weten, lees verder op:

richardhallebeek.com